Masukkan Email Untuk Update Terkini Dari Ratu KeLi:

Delivered by FeedBurner

Ebook Panduan Asas Ternakan Ikan Keli (Siri 1)

Makluman Terkini !!!

Perluang Perniagaan KEROPOK LEKOR jenama "AROMA" : Lekor Special KEROPOK LEKOR Keluaran Ainul Agrobased....hubungi kami...untuk info dan peluang niaga...

Pengasingan Ikan Keli Secara GRADING

Readmore »»
Label:

Grading amat penting bagi penternakan melalui kaedah Kanvas, Tong Plastik mahupun Fiberglas. Grading perlu dilakukan selang 12 @ 14 hari. Ini bagi mengasingkan saiz ikan yang tidak sekata sama ada kecil, sederhana mahupun besar.
Ada diantara penternak yang mengadu ikan mereka berkurangan. Apabila ditanya, rupanya mereka tidak membuat GRADING yang sepatutnya. Ada pula yang membuat grading selepas 1 bulan menternak.
Apabila tidak dilakukan grading, ikan yang membesar secara tidak sekata akan memakan ikan yang kecil. Ya, ikan yang lebih besar akan memakan ikan yang lebih kecil kerana sifat keli adalah "pemangsa".Ini lah yang menyebabkan ikan yang besar semakin besar dan ikan yang kecil berkurangan dalam kolam ternakan anda.
Untuk itu, para penternak perlu menyediakan sekurangnya 3 tempat ternakan iaitu untuk ikan yang bersaiz kecil, sederhana dan besar (selepas dibuat grading).
Ingat!!!sila GRADING ikan anda sebelum terlambat...
Moga maju jaya.....selamat menternak



0 ulasan:

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net Powered by  MyPagerank.Net