Masukkan Email Untuk Update Terkini Dari Ratu KeLi:

Delivered by FeedBurner

Ebook Panduan Asas Ternakan Ikan Keli (Siri 1)

Makluman Terkini !!!

Perluang Perniagaan KEROPOK LEKOR jenama "AROMA" : Lekor Special KEROPOK LEKOR Keluaran Ainul Agrobased....hubungi kami...untuk info dan peluang niaga...

Pembajaan Air Untuk Ternakan

Readmore »»
Label: ,

Terdapat pelbagai kaedah pembajaan air untuk tujuan penternakan ikan keli. Yang paling utama adalah, pastikan air dibaja dahulu sebelum dimasukkan ikan keli.

Pengenalan pertama bagi mengetahui air telah siap sedia untuk dimasukkan anak benih ikan keli adalah AIR TELAH MENGHIJAU "AIR HIJAU"

Antara kaedah bagi pembajaan adalah dengan meletakkan bunga teratai/bunga-bunga yang membiak dalam tasik atau kekadang dalam longkang. Melalui cara ini, air memang akan cepat mengHIJAU tetapi AWAS, sila keluarkan semua bunga-bunga tersebut setelah air menjadi hijau. Ini bagi megelakkan kekurangan oksigen akibat bunga tersebut makin membiak dalam kolam tangki anda.

Selain daripada itu, ada dikalangan penternak menggunapakai Daun Ubi Kayu yang telah di "Blender" kemudian dicampurkan dengan Garam Kasar, Daun Kapal Terbang dan EM.

Malah pembajaan air boleh juga dilakukan hanya meletakkan ikan dalam beberapa hari dan kemudian air akan menjadi hijau (lebih kurang 3 hari)

Yang paling utama dalam pembajaan air adalah, air hendaklah didedahkan dibawah pancaran cahaya matahari. Ini bagi mempercepatkan akitiviti penghijuan air. Stokkan air yang anda telah baja. Ini bagi tujuan penukaran air terutama jika anda tidak menggunakan sistem kitaran air untuk tujuan penternakan.



0 ulasan:

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net Powered by  MyPagerank.Net