Masukkan Email Untuk Update Terkini Dari Ratu KeLi:

Delivered by FeedBurner

Ebook Panduan Asas Ternakan Ikan Keli (Siri 1)

Makluman Terkini !!!

Perluang Perniagaan KEROPOK LEKOR jenama "AROMA" : Lekor Special KEROPOK LEKOR Keluaran Ainul Agrobased....hubungi kami...untuk info dan peluang niaga...

Bertani menjanjikan pendapatan lumayan

Readmore »»
Label: ,

source : Utusan Malaysia Online (27/10/2008)

KOTA SAMARAHAN 26 Okt. - Golongan belia di Sarawak disaran supaya membabitkan diri dalam bidang pertanian yang bakal menjanjikan pendapatan lumayan kepada mereka.

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Pembangunan Usahawan Bumiputera), Mohd. Naroden Majais (gambar) berkata, kecenderungan belia untuk berhijrah ke bandar bagi mencari peluang pekerjaan membuatkan bidang pertanian ini masih dipelopori golongan yang sudah berumur.

Beliau berkata, golongan belia seharusnya sedar bahawa bidang pertanian juga menjanjikan pendapatan lumayan sekiranya diusahakan secara serius berikutan krisis ekonomi dunia yang menyebabkan kenaikan harga makanan.

Katanya, perkembangan ekonomi semasa pada masa ini membuka banyak peluang kepada golongan belia untuk menceburi bidang pertanian berikutan pengeluaran makanan utama seperti beras semakin berkurangan.

''Pada masa yang sama, permintaan terhadap produk pertanian seperti beras ini tidak pernah berkurangan dan ia bakal menjamin masa depan kepada petani," katanya di sini.

Beliau berkata demikian pada penutupan seminar peluang niaga tani peringkat Bahagian Samarahan di Dewan Suarah di sini.

Seramai 178 peserta menghadiri seminar sehari itu yang dianjurkan Pejabat Belia dan Sukan Bahagian Samarahan.

Naroden yang juga Menteri Muda Perancangan dan Pengurusan Sumber Sarawak berkata, selain pertanian, golongan belia juga boleh membabitkan diri dalam bidang penternakan ikan keli secara komersial.

Menurutnya, ikan keli matang dalam masa tiga bulan dan ia boleh dijadikan pelbagai produk seperti ikan sardin dan minyak Omega 3 yang terdapat dalam badan ikan keli boleh dijadikan ubat untuk melawan penyakit.

''Kejayaan menternak ikan keli secara komersial juga telah dibuktikan secara komersial oleh usahawan bumiputera tempatan," katanya.

Naroden berkata, golongan belia yang berminat untuk bertani boleh mendapatkan pelbagai bantuan daripada kerajaan seperti Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) yang menyediakan pinjaman sehingga RM50,000 tanpa cagaran bagi membolehkan usahawan bumiputera memulakan perniagaan.

Beliau berkata, selain itu, bagi belia yang berminat menjadi usahawan boleh menghubungi Majlis Pembangunan Usahawan Bumiputera bagi membincangkan peluang perniagaan yang boleh diceburi.



0 ulasan:

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net Powered by  MyPagerank.Net