Masukkan Email Untuk Update Terkini Dari Ratu KeLi:

Delivered by FeedBurner

Ebook Panduan Asas Ternakan Ikan Keli (Siri 1)

Makluman Terkini !!!

Perluang Perniagaan KEROPOK LEKOR jenama "AROMA" : Lekor Special KEROPOK LEKOR Keluaran Ainul Agrobased....hubungi kami...untuk info dan peluang niaga...

Ternak Keli Dlam Kanvas

Readmore »»
Label:

Satu program Ternakan Keli Kanvas Biotek telah dilancarkan oleh Pengurus Besar Perintis Agrotech Centre (Perintis), Hilmy Hamzah bersempena Kursus Keli Kanvas Komersial di Pusat Belia Antarabangsa, Cheras, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pelancaran ternakan keli kanvas bioteknologi bertujuan membantu menangani krisis makanan dunia dan negara yang semakin membimbangkan serta memanfaatkan ruang persekitaran rumah bagi memberikan pendapatan sampingan.

Program ternakan keli kanvas tersebut bermula dengan pengambilan 70 orang peserta pertama kursus yang dilatih dan diajar teknik dan kaedah penternakan sebenar menggunakan kanvas.
Penggunaan cecair bioteknologi iaitu Bio-Aqua keluaran Perintis juga didedahkan terbukti dapat membantu tumbesaran ikan dan mengawal mutu air daripada tercemar dan berbau akibat penghasilan ammonia.

Menurut Hilmy, galakan perlu diberikan kepada masyarakat agar mereka turut sama membantu mempertingkatkan pengeluaran ikan air tawar dan sumber protein negara dan pada masa sama dapat menjana pendapatan sampingan.

Ikan keli kanvas bioteknologi kini menjadi rebutan pembeli dan penggemar ikan keli kerana berkualiti tinggi, tidak berbau hanyir, kurang lemak, isi pejal dan paling utama pengguna yakin cara pemberian makanan yang halal dan bersih.

Pengguna sanggup membayar lebih untuk ikan keli kanvas walaupun harga yang ditawarkan lebih tinggi berbanding ikan keli yang tidak dijaga dan dikawal pemakanan dan kebersihan.
Bagi program ini satu pakej khas ditawarkan iaitu dengan harga serendah RM1,700, pembeli akan mendapat satu kanvas berukuran 4 x 15 kaki (jaminan tujuh tahun), 1,000 benih ikan keli bersaiz tiga inci dan satu botol Bio-Aqua lima liter.

Harga pasaran biasa ialah RM2,200 dan penghantaran bagi sekitar Lembah Klang adalah percuma.

Tambah Hilmy lagi, ia bukan pakej pertanian kontrak kerana pengusaha digalakkan dan diajar mendapatkan pasaran setempat kerana kadar keuntungan yang bakal diperoleh lebih tinggi dan lebih lumayan.

Harga ikan keli kanvas bioteknologi sekarang boleh mencecah antara RM5 dan RM7 sekilogram.
Sehingga kini banyak tempahan diperoleh terutamanya daripada koperasi, persatuan dan pengusaha ikan keli.
Dipetik dari Utusan Malaysia Online



0 ulasan:

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net Powered by  MyPagerank.Net